Modeföretag med personlighet

Modeindustrin drivs av konsumenterna och det sker årligen många skiftningar och förändringar i köpbeteenden. Det är därför trender är oerhört viktiga i modekalendern, då man med hjälp av nya trender kan mätta konsumenternas önskan för nya produkter. Samtidigt är en av de största trenderna idag att man förväntar sig mer personliga uttryck och plagg. Det betyder att modeföretag måste skapa mer personliga varumärken och produkter – som är kurerade efter konsumenternas rekommendationer. Många trendprognoser från 2019 tyder på att mer än hälften av alla konsumenter förväntar sig ett mer personligt uttryck från online-företag, då de vill få fler skräddarsydda upplevelser. Nyheter från universitet och mer. I många fall handlar det om kunder vill uttrycka sig själva bättre med sina modeprodukter, genom klädstil, värderingar och självbild. I en värld där många människor använder sig av sociala medier för att få likes och bli omtyckta, vill många konsumenter få mer anpassade plagg som gör att de sticker ut. Samtidigt vill andra människor på dessa plattformar engagera sig med modeföretag med samma värderingar och syften för att uttrycka sig mer autentiskt. Det har gjort att kunder idag är mer svåra att tillfredsställa, då de vet vad de vill ha och inte längre köper vad som helst.