3D-tryck och innovation

För att ta sig in i modebranschen måste man vara ihärdig, kreativ och analytisk – då det är en bransch som alltid förändras. Men personen som upptäcker modevärldens nästa stora trend är alltid ett steg före alla andra eftersom kreativ innovation alltid hyllas. Idag är det mycket fokus på nya material såsom 3D-tryck och 3D-kläder som har börjat dyka upp på modevärldens största modeveckor i Milano, New York, Paris och London. Designers som Iris Van Herpen är bara en av flera som har börjat att experimentera med dessa 3D-tryck i sina modekreationer. Hitta mer information om designutbildningar idag. Dels är det intressant då 3D-utskrifter är mindre skadliga för miljön än traditionellt tyg, då materialet är gjort på polymer och naturliga material. Det betyder också att designers använder sig av mindre traditionella tyger och minskar tygavfallet som slängs. Att många designers fått ögonen för just 3D-utskrifter handlar dels om att man kan producera fram kläder vid behov, vilket betyder att modehusen kan spara pengar. Traditionellt sätt har designers skapat flera kollektioner som sedan köps av inköpare som på sätt och vis uppskattat sin försäljning per kvartal. Men med 3D-tryckt mode kan kunderna beställa kläderna på nätet eller i butiken, utan ett överskott av kläder.