Modeindustrin är alltid i ständig jakt efter nya marknader och nya trender som kommer öka försäljningen. I en bransch som varit skakig och utmanande de senaste åren, finns det bland många trendprognosföretag en ny optimism och ett ökat intresse för mode och modeprodukter. Dessa trendprognoser är en stor del av industrin eftersom de förutspår modebranschens ekonomi och konsumtionsförmågan under årets gång. Det är också ett jobb som många inte är särskilt medvetna om, men som är otroligt viktigt för modebranschen. Att jobba med trendprognoser, betyder att man har förmågan att analysera olika kulturella och tekniska trender som påverkar modeindustrin i stort. Det är en stor del av branschen som använder sig av social media och marknadsundersökningar för att läsa av konsumentbeteenden och trender, för att kunna hjälpa modeindustrin med att förstå sina konsumenter och potentiella kunder bättre. Idag finns det ett par stora företag som WGSN, vilka jobbar med trendprognoser i världen och erbjuder sina tjänster till modeföretag världen över.
Trendprognoser och prognosmakare.
På många sätt är arbetet bakom trendprognoserna baserat på undersökningar, analyser och prognoser vilket betyder att personer som jobbar med detta, identifierar de allra senaste modetrenderna. Dessa prognosmakare jobbar för det mesta med byråer för att samla ihop information och förutsäger trender och hur de kommer att påverka modebranschen. En vanlig del av yrkesroll är att analysera konsumentdata från hela världen och därefter ge rekommendationer som baseras på denna information. Vanligtvis reser de även till världens största modemetropoler och till storstäder i respektive land för att se vad som är trendigt och kommer bli morgondagens trender. Läs mer om de senaste trendprognoserna och miljön. Det betyder också att de kan ge idéer och förslag om olika modeprodukter som påverkar modedesigners väldigt starkt. Detta arbete är såväl kreativt som analytiskt, eftersom prognosmakarna måste göra detaljerade dataanalyser för att förstå konsumenter och trender i ett flertal rapporter, som sedan säljs till olika företag. I vissa fall handlar det också om att man gör dessa rapporter mer tillgängliga genom kortare analyser som används av olika företag för att kunna anpassa sina affärsstrategier. Det betyder att de allra flesta modeföretag baserar sina beslut på trendprognoser och arbetet som utförs av dessa personer i branschen. Blandningen av inspiration, forskning och analyser lyfter fram viktiga aspekter av modebranschen som är essentiell i dagens modeindustri.
I en bransch som är utmanande behövs trendprognoser då de visar vägen till både nya och mättade marknader. Tidigare har västvärlden varit det globala fästet för modeförsäljningen, men med den starkare köpkraften från andra världsdelar syns det tydligt att trenderna kommer att komma från icke-traditionella marknader. Tillväxtmarknaderna inkluderar Asien, Stillahavsområdet och Latinamerika, vilket också har börjat att reflekteras i många modekollektioner. Det är en del av modebranschen som ständigt växer idag.