Modesystemet och dess marknad

Modebranschen bygger på en väldigt polariserande industri som ständigt varierar i värde och marknader. Det är därför ett väldigt utvecklat system som möjliggör att modehus och modedesigners kan sälja sina produkter till konsumenter. En viktig del av detta system är trendprognoser och rapporterna som prognosmakarna tar fram i sin forskning. I dessa analyser finns information om både prispunkter, marknader, lyxprodukter och värdesegment. Förutom att visa information om vad som är nytt och trendigt så visar dessa utvecklingen, d.v.s. vad som pågår i modebranschen och dess ständiga transformationer och förändringar. Bland 2010-talets nya transformationer är introduktionen av social media och influensers, vilka influerar modemarknaden genom sina följare och personliga touch.

Modebranschen och socialmedia

Nuförtiden är social media en väldigt viktig segmentering av modemarknaden. Konsumenter världen över använder sig både av social media och virtuella e-shoppar för att göra sina modeinköp. Detta betyder att förväntningarna på en bättre kundupplevelse, bekvämlighet, priser, nyheter och kvalitet ständigt ökar. Det har också inneburit att modeindustrin varit tvungen att bryta ner gamla modesystem och skapa nya och innovativa affärsmodeller anpassade till en ny era. Utmaningarna att arbeta i det nya systemet har totalt förändrat modeindustrin och gjort marknaden ännu mer oförutsägbar, samtidigt som industrin varit tvungen att acceptera det nya läget. Den makroekonomiska innebörden har varit att modechefer och modedesigners varit tvungna att försöka fokusera energi på nya marknader och modekonsumenter från hela världen som mål. Här har influencers blivit en betydelsefull del av modehjulet och en värdefull aktör som influerar nya målgrupper på socialmedia. Bara i Sverige tjänar dessa influencers miljoner kronor per år och är en stor del av branschen. Arbetet som influencer innebär att personen ifråga sponsrar olika produkter på sin Instagram, blogg eller vald social media och därmed aktivt ansluter sina följare till specifika varumärken och produkter. På så sätt blir modekonsumenterna influerade mer personligt istället för traditionella reklamer och modeller.

Den här digitala utvecklingen har förändrat modelandskapet rejält då modeinfluensers har blivit en viktig del av marknadsföringen på nätet. Genom att göra marknadsföringen mer personlig, kan man ta reda på information om dessa konsumenter på ett nytt sätt. Med nya tekniker kommer även nya trender inom marknadsföringen att uppstå såsom det gjort de senaste åren. I framtiden kan det mycket väl vara så att modehusen investerar mycket pengar på att skapa AI eller artificiell intelligens som det också heter, för att marknadsföra och leda branschen till en ny teknologisk era och nya målgrupper med försäljning som fokus.