Som många andra utbildningar i andra branscher är det viktigt att man undersöker och får förståelse för programutbildningen. Främst handlar det om att vilja ta sig fram i modevärlden som är väldigt tävlingsinriktad och målmedveten. Genom att förbereda sig utbildningsmässigt och samtidigt ha personliga mål, kan man gå långt inom branschen. En kandidatexamen i modemarknadsföring är en bra möjlighet att få både praktisk erfarenhet i form av praktikplatser men även teoretisk utbildning. Genom att få både praktisk och teoretisk utbildning blir man mer attraktiv för framtida arbetsgivare. Men utbildningen är inte allt, eftersom det är viktigt att man är intresserad av modebranschen.
Modemarknadsföring passar personer som känner att de har ett stort intresse för mode och affärer och som kanske vill jobba för företag som Lindex, då det är en kombination av försäljning, kreativitet och ekonomi. Personer som älskar mode måste också vara förberedda att göra bland annat marknadsundersökningar för att förstå sig på olika målgrupper för att kunna sälja modeprodukterna. De individer som lyckas bäst i dessa positioner i modebranschen, är målmedvetna, kreativa och förberedda på att jobba i en snabb och omväxlande miljö. Det är en karriär som leder till många vägar, har man ett genuint intresse för mode och en känsla för affärer – så är det en drömdestination.