Modeinfluencers

Det är idag fortfarande många människor som tycker att konceptet influencer är främmande, men i modevärlden har det varit en viktig del av marknadsföringen på senare år. I början var social media olika nätverk som främst användes för kommunikation och bild-delning, men med en växande ekonomisk industri har sociala medier såsom Instagram, Youtube och bloggar öppnat upp dörrarna för en ny generation av modeprofiler. Om modevärlden under lång tid var en väldigt elitisk och stängd värld, har dessa plattformar möjliggjort en helt ny och omväxlande modevärld. Det är inte längre modechefer på välkända tidningar som Elle och Vogue som styr marknadens trender med järnhand, utan idag ser man en mer öppen marknad, men likväl likartad stil som blivit populär på social media. Nya och okända profiler världen över har med sin livsstil och modeinfluens blivit dagens stjärnor i modeindustrin. Det har också inneburit att branschen fått ställa in sig på nya sätt att marknadsföra sina produkter på, där man satsar miljonbelopp på dessa influencers och deras följare. Många av dessa profiler påverkar dagligen miljontals följare internationellt och lokalt, där följarna av dessa människor inspireras starkt av deras klädstil och modeprodukter. Detta har gjort att annonsörer i modebranschen sett en växande konsumtionskraft i dessa modeprofiler på nätet och investerat pengar i dem.

Digitala förändringar

Den största målgruppen i denna del av modemarknaden är ”millennials” som är födda mellan år 1985 till 2000 och som är vana användare av dessa plattformar. Denna målgrupp är dessutom väldigt krävande när det kommer till positiva upplevelser på nätet, då de är vana vid snabba förändringar på nätet, jämfört med andra konsumenter och målgrupper. Det betyder också att an behövt anpassa modebranschen efter deras behov och önskemål på nya och innovativa sätt. Läs mer om influenceer och marknadsföring idag. Målgruppen ”millennials” inspireras starkt av dessa influencers som därmed påverkar sina läsare eller följare på olika sätt. På så sätt kan alla modeföretag få tag på information och göra marknadsundersökningar baserade på dessa målgrupper och individer. Genom att utforma kampanjer på nätet kan dessa personer ändra ditt köpbeteende och influera dina framtida köp. Begreppet influencers är ett relativt nytt ord som för att identifiera personer som influerar och når fler människor. Men det som gjort dessa individer populära är huvudsakligen att de är ”vanliga personer” som alla andra, vilket betyder att modekonsumenter söker efter mer personliga modeprodukter och personligheter.