De senaste decennierna har modeindustrin varit så mycket mer än kläder och modedesigners. Det beror på olika faktorer men främst kan man säga att det beror på en industri som hela tiden är i rörelse. Det betyder också att modemarknadsförare fått ett större inflytande på marknaden och sättet modedesigners och modehus arbetar med mode. Modemarknadsföraren jobbar med modetrender och olika affärsverksamheter, vilket betyder att de har förståelse för marknaden på ett sätt som många designers inte har. Då modebranschen är en industri som lever på försäljning, är det viktigt att förstå vilka kläder som säljer bäst och vilka trender som människor köper mest. På många sätt lyfter modemarknadsförare fram olika modedesigners till marknaden men påverkar även marknadsutvecklingen på ett starkt sätt.
Vad gör en modemarknadsförare?
För individer som är intresserade av modemarknadsföring är det ett yrke med många roller. Beroende på ditt valda yrke inom branschen, kan ditt arbete handla om att planera kampanjer, göra marknadssegmenteringar, marknadsundersökningar, produktvisningar och så mycket mer. Många som studerar modemarknadsföring är även inblandade i PR och reklamkampanjer. Bland annat jobbar man med att studera nya målgrupper och trender. Om man är intresserad av marknadsforskning och undersökningar, är det viktigt att du förstår dig på försäljning och gör undersökningar på marknaden om olika modetrender och beteenden som kunder gör när de köper kläder och modeprodukter. Dessa undersökningar används som ett underlag för affärsverksamheten och besluten som tas innan produkten hamnar på marknaden. Är man däremot mer intresserad av varumärken och utveckling av märken, så jobbar man oftast med att skapa koncept och personlighet, allt för att skapa intresse för varumärket. I denna roll gäller det att vara kreativ och ha förståelse för kunderna, genom att skapa varumärkesprofiler som är anpassade till marknaden och potentiella kunder. Ännu ett jobb som kan vara intressant för studenter som studerar modemarknadsföring är att utveckla och hantera reklamkampanjer.