Butikskommunikation/Visual Merchandiser

Det finns som sagt många olika karriärmöjligheter inom modebranschen och för personer som är intresserade av att jobba i butiksmiljö finns många jobbalternativ, som t. ex. butikskommunikatör. Butikskommunikatörer eller visual merchandiser som det också heter, har de senaste åren blivit en väldigt viktig del av marknadsföringen eftersom dessa personer är de som hjälper till att visa upp produkterna på ett attraktivt sätt i en butiksmiljö. Man kan beskriva detta yrke som en slags stylist som försöker göra butiksmiljöerna estetiskt vackra, men även säljande. Det finns kurser och program som idag erbjuder studier inom butikskommunikation på medborgarskolan och mer. Men det gäller också att ha en önskan att jobba i en miljö som hela tiden förändras efter årstider och modesäsong.

I rollen som butikskommunikatör behöver man locka kunderna in i butiken, genom styling av skyltfönster och butik. Det är en väldigt kreativ roll som både omfattar en känsla för färg, mode och form, men också en del av försäljningen av kläder och mode. Detta kreativa yrke kräver att du är samarbetsvillig och villig att jobba med personer inom marknadsföring, ekonomi och administration, då rollen innebär att butikskommunikatören skapar bilden utåt för varumärket i butiken. Här gäller det också att kunna locka till sig kunder då den huvudsakliga rollen är att sälja produkter i en butiksmiljö.