Framtiden och virtuella verkligheter

Framtiden i modeindustrin påverkas ständigt av nya influenser och de senaste åren har teknologiska framsteg varit av intresse. Det är inte särskilt underligt att modebranschen börjat intressera sig för virtuell verklighet, då tekniken har blivit mycket mer tillgänglig. Via smarttelefoner och surfplattor har virtuell verklighet blivit en stor trend sedan 2017 och framöver. Man beräknar att intresset för VR-teknik kommer att öka under 2019 och framåt, då det finns ett stort intresse för virtuella ljud-och visuella upplevelser. Genom att skapa virtuella miljöer på datorn och mobila enheter kan modeindustrin satsa på att skapa nya världar för att sälja modeprodukter och kläder på ett nytt sätt. Samtidigt kan modedesigners använda sig av tekniken för att underhålla och ge modekonsumenter en möjlighet att vara på plats under modevisningarna från sitt sovrum, vilket är något många företag försöker att utveckla idag. Läs mer om svenska företag som satsar på nya tekniker. Redan för några år sedan, började den brittiska klädkedjan Topshop att producera virtuella verkligheter, genom att visa sina kläder i en virtuell catwalk. Även Svenska H&M har investerat pengar på virtuella tekniker för att utforska nya marknader och trender.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *